Zee, park en Lotr - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Faber-Sportel - WaarBenJij.nu Zee, park en Lotr - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Faber-Sportel - WaarBenJij.nu

Zee, park en Lotr

Door: FrankenMarja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

10 November 2023 | Nieuw Zeeland, Ohakune

De tocht vanuit Wellington verliep een behoorlijke tijd over de highway richting Palmerston North. Omdat we graag nog even de Tasmanzee wilden zien en ruiken was dat een leuke stop voor koffie. Verder onderweg hadden we nog een pauze met gekochte sandwiches en cappuccino en hot chocolate en hoorden we weer het ruisen van een watertje. We blijven ons verbazen over de plantengroei. We komen aan in het plaatsje Ohakune waar de Tom Tom ons over een heel smal paadje laat gaan waarbij we voor een hek en brug stil komen te staan. Na overleg met de beheerder van onze lodge kunnen we doorrijden, maar er is een andere weg die wat toegankelijker is blijkt later. Prachtig onderkomen met een erg leuke Zwitser die dit allemaal heeft opgezet. We hebben bij de open haard met hem nog een gezellig gesprek. Ohakune is bekend als “ residentie” van de cast van Lord of the rings. We zitten als het ware in het Mordor gebied. De rivier waar veel is opgenomen stroomt door het dorp. De volgende dag gaan we op pad naar het Tongariro National Park. Hier ligt de hoogste berg op het Noorder eiland de berg Ruapehu 2797 meter hoog. Daarachter liggen er nog 2 met sneeuw maar die zien we niet vanuit ons verblijf. Het is een prachtige zonnige dag. We rijden helemaal door totdat we niet verder kunnen en de skiliften beginnen. Het is een bizarre omgeving. Vol met vulkanisch gesteente en enorm veel sneeuw op de bergen. Het informatiecentrum vertelt van alles over de uitbarstingen, de dieren die er leven en de trails die men kan volgen en wat daarvoor nodig is. Er zijn trails van 15 minuten tot 6 dagen met hutten om te overnachten. Ook hier zijn veel opnames gemaakt voor Lotr. We gaan de film zeker weer kijken wanneer we thuis zijn. We lopen een trail naar een mooie waterval. Via speciale wegen door het park kun je er helemaal omheen rijden. Dat doen we maar de oostkant is net een woestijn met heel veel geklim en weer dalen. De westkant is alleen maar genieten van het uitzicht op alle besneeuwde toppen en zo dichtbij. Ook rijden we (ver) langs een stomende krater. Het blijft allemaal erg indrukwekkend. Morgen reizen we weer verder. Eerst naar Hobbiton onder Matamata en daarna logeren we in het enorme gebied van de hete geisers, stoombaden en zwavellucht. Eindelijk gaat onze zwemkleding gebruikt worden. Wordt vervolgd.