Gletsjers en watervallen - Reisverslag uit Awatuna, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Faber-Sportel - WaarBenJij.nu Gletsjers en watervallen - Reisverslag uit Awatuna, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Faber-Sportel - WaarBenJij.nu

Gletsjers en watervallen

Door: FrankenMarja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

05 November 2023 | Nieuw Zeeland, Awatuna

Een prachtige tocht, maar wel lang, bracht ons vanuit Lake Wanaka naar Frans Josef Glacier. Een klein gehuchtje op aardige hoogte midden tussen de bergen en regenwouden. De bewolking hangt laag om de toppen heen en het regent er behoorlijk veel. We eten in een leuk restaurantje “ AliceMay”met een aardige geschiedenis. De volgende dag( zaterdag) gaan we vanwege de regen eerst naar een Kiwi centrum waar heel veel te lezen en te zien is over de kiwi vogel. In een ruimte met apart licht waar we heel stil moeten zijn, zien we 2 kiwi’s heen en weer hippen om voedsel te zoeken. Het is een interessante belevenis. Ook wordt er uitgelegd hoe het nu eigenlijk precies zit met een gletsjer en zien we “ Tuatara’s”, die zeer oud zijn en afstammen van de dinosaurus maar dan wat eeuwen later. Ze lijken op leguanen maar dan wat kleiner. Daarna gebruiken we de zitkamer van onze B en B om te wachten op beter weer. We gaan tegen half 2 op pad en rijden naar de parkeerplaats om naar de gletsjer verder te lopen. Ook al is hij wat verder weg te zien, toch een imposant gezicht. Wanneer de zon erop schijnt komt ook het blauw van de gletsjer te voorschijn. Op aanraden van onze gastvrouw rijden we de andere kant op naar een meer aan zee gelegen. Op het strand zien we een waterval in de verte die natuurlijk ook even bekeken moet worden. De zon schijnt heerlijk en we blijven daarna nog even genieten bij het meer. De tank wordt volgegooid en Alice May wordt weer opgezocht om wat te eten. Bij vertrek stort het echt met bakken uit de hemel. Na een goede nachtrust vertrekken we na weer een stevig ontbijt richting het noorden. Wanneer we door het plaatsje Ross komen bezoeken we het centrum waar alles te zien en te lezen is over de goudmijnen en het werk daar. We logeren in een gehuchtje in een prachtig chaletje bijna aan zee met een tuin bomvol bloemen, vlinders, vogels en bijtjes. En jawel ook een wasmachine. Hopelijk is morgen alles droog. Helaas overnachten we in dit paradijsje maar 1 keer. Over 2 weken vliegen we alweer richting Singapore. Nog maar even niet aan denken.

• 06 November 2023 - 09:54

Marcel Van Kampen :

Mooi geschreven en wat beleven jullie veel! Fijn dat we zo met jullie een beetje meereizen[e-1f600]

• 07 November 2023 - 19:20

Petri:

Wat maken jullie een prachtige reis, leuk om te zien / lezen waar jullie allemaal komen. nog veel plezier op jullie verdere reis.

• 08 November 2023 - 19:31

Nolan, Benja, Marcella En Ruben:

Wat gaat de tijd snel en wat beleven jullie ontzettend veel! We kijken uit naar het volgende avontuur! Dikke knuffels Nolan, Benja, Marcella en Ruben.

P.s. Mochten jullie nog Kiwi's tegen komen, willen Nolan en Benja deze heel graag op de foto zien!